Wil jij je niet meer gek laten maken door je eigen gedachten?
Ontvang mijn e-book "In 4 stappen R.U.S.T. in je hoofd" helemaal gratis.

Page content

3 levensveranderende tips om schaamte te lijf te gaan

3 levensveranderende tips om schaamte te lijf te gaan

Ik heb een periode in mijn leven gekend, dat ik mij schaamde voor mijn gevoelens. Ik vond dat ze er niet mochten zijn! Vooral vond ik mij nogal ondankbaar en een zeurpiet als ik die gevoelens wel had. Doordat ik mij zo schaamde voor deze gevoelens, heb ik ook nooit durven praten over wat mij bezig hield.

Mijn gevoelens waren

  • Niet gelukkig voelen in mijn relatie
  • (Weer) mijn werk niet leuk vinden
  • Steeds meer weerstand voelen in de werkzaamheden die ik deed
  • Gefrustreerd dat ik niet wist welk werk ik wel leuk vond

Ik veroordeeldeschaamte veroordelen

Deze gevoelens enorm. Ik vond dat ik gelukkig moest zijn in mijn relatie. Ik had een partner die goed voor mij zorgde, ik had een mooi huis, ik had een goed betaalde baan, we hadden het goed, zowel qua gezondheid als financieel . Ik vond dat ik niet mocht klagen.

Mijn schaamtegevoel

Was zo enorm groot, dat ik hier met niemand over durfde te praten. Ik vond dat ik dankbaar moest zijn voor alles wat ik in mijn leven had. Er waren zoveel anderen mensen die het vele malen slechter hadden getroffen. Die echte problemen hadden. Bij mij zat het allemaal tussen mijn oren, ik vond dat ik dit gevoel niet mocht hebben. Het voelde niet rechtvaardig tegenover anderen die wel echt verdriet, pijn of moeilijkheden hadden.

Vergelijken

Ik schoot regelmatig in de vergelijking. Mensen die hun dierbaren waren verloren, mensen die geen werk konden vinden, geldproblemen hadden……………Zij hadden recht van klagen, ik niet!

Onderdrukkinggevoelens onderdrukken

Omdat ik vond dat mijn gevoelens er niet mochten zijn probeerde ik ze te onderdrukken. Ik probeerde vrolijk te zijn op mijn werk. Steeds maar weer kijken naar wat ik allemaal wel had. En op zich zijn dit helemaal geen verkeerde gedachtes maar ik ontkende hiermee ook een stukje van mijzelf. Deze manier van leven heeft mij uiteindelijk zoveel stress opgeleverd waardoor ik overspannen werd en uiteindelijk een burn-out kreeg.

Kracht van kwetsbaarheid_onderzoek naar schaamteDe emotie schaamte is heel breed

Over schaamte is zoveel te vertellen. Er zijn al vele boeken geschreven over schaamte, vormen van schaamte, waar het vandaan komt en wat het met een mens kan doen. De boeken van Dr. Brené Brown kan ik je in ieder geval aanraden! Vooral de ‘Kracht van Kwetsbaarheid’. Brené Brown is een professor aan de Universiteit van Houston, waar ze jarenlang onderzoek deed naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte.

Mijn 3 Levensveranderende tips

Wanneer je je ook maar een beetje herkent in mijn verhaal of gevoelens van schaamte kent, wil ik je de volgende 3 belangrijke tips meegeven die je leven kunnen veranderen.

*Tip 1

Stop met vergelijken!

Elk leven wezen, heeft recht op zijn eigen gevoelens, zijn eigen ervaringen! Wanneer je in de valkuil trapt van vergelijken, is de kans aanwezig dat je jouw ervaring of gevoelens minder belangrijk gaat maken. Elke situatie is anders en heeft recht om er te zijn. We zijn zo geneigd om ons te vergelijken met anderen. Maar dit zal ons alleen maar verder helpen in het negatief denken over ons zelf! (Niet goed genoeg voelen bijv.) Dus STOP! Maak iets nooit belangrijker dan jijzelf of jouw situatie! Maar andersom ook niet! Jouw situatie is ook nooit slechter, beter of belangrijker dan die van de ander! Stop met vergelijken! Het zal je niet helpen.

* Tip 2

Sta even stil!

Kom even in het hier en NU! Wanneer we in de waterval van het denken blijven, kun je gaan malen als je niet even op adem komt. Als je een gedachte hebt die jou een naar gevoel geeft, haal dan eens een paar keer diep adem. Kom tot rust. Probeer je te ontspannen door bijv. te bewegen op muziek, wandelen in het bos of als je daar geen tijd voor hebt, doe deze krachtige ademhalingstechniek. Wanneer je tot rust komt en zoveel mogelijk weer in het NU gaat zitten, dan is er even geen verleden of toekomst.

Er bestaat even geen angst voor de toekomst of spanning uit het verleden. Je geeft jezelf hierdoor de ruimte (in je hersens) om uit je overlevingsmodus te stappen. In stress (een gedachte die jou een naar gevoel geeft is ook stress) kijk je heel anders naar de dingen als dat je in een ontspannende modus doet. Sta dus even stil en haal adem. Bekijk deze video voor een hele krachtige ademhalingstechniek.

* Tip 3

Ga praten! Deel je gevoelens.

Hou je gevoelens niet voor jezelf! Je zakt dan alleen maar steeds verder weg. Het niet erkennen en accepteren van je eigen gevoelens is funest voor je eigenwaarde! En je gaat dingen denken die helemaal niet waar hoeven te zijn. Je gaat steeds meer schaamte ervaren. Licht aan het einde van de tunnel

Heb je een goede vriend(in), een familielid of wie dan ook waar jij je veilig bij voelt? Ga hier dan mee praten! Vertel wat je dwars zit, waar jij je voor schaamt. Niet alleen kan je dit enorme opluchting geven maar laat je positief verrassen door de ondersteuning en het begrip die je zal krijgen.

Moeite met praten?

Het kan zijn dat je het in de 1e instantie moeilijk vind om over je gevoelens te praten. Mijn advies is toch om uit je comfortzone te komen. Ga de schaamte voorbij en deel je gevoelens! Het kan je zo enorm veel vrijheid opleveren!

HEB JE NIEMAND IN JE OMGEVING (op dit moment) waar je je veilig genoeg bij voelt? Of misschien wil je je gevoelens nog niet delen met iemand die zo dichtbij staat. En vind je het prettiger om dit te doen met iemand meer op afstand. Dat begrijp ik heel goed! Destijds had ik ook meer behoefte om met een coach te praten. Toen ik mij eenmaal sterker voelde na die gesprekken en ik beter begreep hoe het kwam dat ik mij zo voelde, pas toen ben ik het in mijn omgeving gaan delen.

Dus wanneer dit bij jou ook speelt, dan kan je altijd een vrijblijvend gratis kennismakingsgesprek met me aanvragen.

Het is niet altijd even makkelijk om te praten waar je je voor schaamt, maar als je bovenstaande tips gaat doen en jezelf hierin gaat trainen zal je een stuk gelukkiger worden! Dat kan ik je beloven!

Vond je deze blog waardevol? Misschien ook voor anderen? Wil je hem dan delen alsjeblieft :-)! Superbedankt!!

Groetjes Brigitte

Comment Section

2 reacties op “3 levensveranderende tips om schaamte te lijf te gaan


Door Gerard Mulder op 7 augustus 2016

leuk ook ik heb ervaren dat kwetsbaarheid kracht is. Het is kracht om je kwetsbarheid te durven tonen


Door Brigitte-RijmersWouda op 7 augustus 2016

Wat fijn om te lezen Gerard, dat ook jij je kwetsbaarheid heb kunnen transformeren in kracht!

Plaats een reactie


*