Zelfbeheersing
Keuzes
Brigitte Rijmers
Keuzes
09/13/2023
4 min
0

Voornemens en zelfcontrole

09/13/2023
4 min
0

Je hebt je al een tijdje voorgenomen om te minderen met alcohol. Een tijdje gaat het goed. Maar bij de eerste de beste sociale gelegenheid heb je voor je het weet weer ja tegen dat wijntje gezegd. En voel je je een slappeling. En baal je van jezelf dat je (weer) je zelfbeheersing bent verloren?Eigenliefde bij zelfcontrole 

In deze blog geef ik je handvatten zodat je het heft in handen weer terug krijgt.  Met compassie en begrip voor jezelf.

Als eerste wil ik je uitnodigen om mild voor jezelf te zijn. Ook jij kunt stoppen of minderen als je dat wilt. Alleen vergt het meer zelfliefde en bewustzijn. Gun jezelf de tijd hierin.

Waarom is zelfbeheersing zo lastig? 

Ons oudste brein is zo bedraad dat we pijn vermijden. Verandering van (gedrags)patronen ervaart ons brein als een soort van pijn. 

Waarom ziet ons brein dit als pijn?

Iets nieuws ervaren of patronen doorbreken is voor onze oudste breinen spannend. Verandering brengt onzekerheid met zich mee. Dit zorgt voor stress in je lichaam. Van dit stressgevoel hoef je niet altijd bewust te zijn. Voor veel mensen is dit niveau van stressgevoel al zo gewoon dat het je niet eens meer opmerkt als stress. Het is jouw gewone staat van zijn geworden.

Zelfbeheersing is een uitdaging als je teveel (bewust en onbewust) met stress leeft.

Stress zorgt ervoor dat je (handelen) overgenomen wordt door de kracht van je oudste breinen. Wat maakt dat het lastiger wordt om na te denken en iets te heroverwegen. Hoe dit precies zit leg ik hieronder uit.

Drie breinen.

🧠 🧠 🧠 

Ons brein kunnen we onderverdelen in drie verschillende soorten breinen. Ieder brein heeft een eigen belangrijke functie.

💪 Ons oudste brein heet het reptielen brein. Dit brein zorgt ervoor dat we ons voortplanten. En stuurt belangrijke processen van ons lichaam en wat we geleerd hebben automatisch aan. Zodat je niet meer na hoeft te denken hoe je moet lopen of je veters strikt, je spijsvertering moet laten werken of hoe je moet ademen.

💪 Ons één na oudste brein is ons zoogdierenbrein. Dit is ons emotionele brein en zorgt er onder andere voor dat we niet als robots door het leven gaan. Dat we kunnen liefhebben en verbinden met anderen en met onszelf. 

💪 Ons derde brein is ons jongste brein. De frontale cortex, ook wel mensenbrein genoemd. Dit brein zorgt er voor dat we kunnen rationaliseren. Kunnen nadenken en informatie met elkaar kunnen verbinden wat maakt dat we kunnen analyseren en organiseren. 

Overweldiging en zelfbeheersing

Normaliter, als je ontspannen bent en goed voor jezelf zorgt,  werken je drie breinen heel goed samen. Wat maakt dat je goed bij jezelf kan blijven. Ook in stressvolle situaties. Door de hectiek in onze maatschappij en de druk die we onszelf vaak opleggen (door oude onbewuste patronen of pijnvermijding) gebeurt het helaas vaak te weinig dat we ons lichaam en geest op de juiste manier ontspannen.ontspanning en zelfbeheersing

Dit maakt dat je snel overgenomen wordt door je oudste breinen. Je wordt overgenomen door gevoelens en automatisch handelen zonder dat je het vermogen hebt om er goed over na te denken.  Je reageert dan vanuit een emotie. 

We hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad. Je nam je iets voor maar hield je er niet aan omdat je een ongemakkelijk gevoel kreeg. En achteraf spijt had dat je je niet hebt gehouden aan je eigen afspraak.

Bijvoorbeeld niet meer dat "éne"wijntje nemen (wat vaak niet bij één blijft). Herken je dit?

Zelfbeheersing vergroten

Om zelfbeheersing te vergroten is het belangrijk dat je je breinen de tijd geeft om te processen wat er gebeurd. Jezelf leren ontspannen en tijd geven werkt om alle breinen zo goed als tegelijk voor je te laten werken. Verandering, zoals bijvoorbeeld stoppen met iets, zorgt voor diverse processen in je brein en lichaam wat onzekerheid met zich mee brengt. Onzekerheid betekent stress.

Aandacht voor je zenuwstelsel

Wat je als eerste mag doen is rust en ontspanning in je lichaam leren te brengen. Dan bedoel ik niet relaxt op de bank hangen en netflix kijken maar aandacht geven aan je zenuwstelsel. Je zenuwstelsel zorgt ervoor dat je in actie komt (spanningsmodus) en in rust en herstel (ontspanningsmodus). Er moet balans zijn tussen spanning en ontspanning. De spanningsmodus geeft je lichaam wat stress. Dit is niet erg, dat hebben we ook nodig. Anders kom je nooit uit je bed of van die bank af. 

Belangrijk is dat je dagelijks ervoor zorgt dat je zenuwstelsel kan ontspannen. Zodat je brein optimaal kan blijven werken. Dit helpt je bewustzijn te vergroten en kun je jezelf makkelijker herpakken als je je ongemakkelijk voelt.

Drie dingen die je kunt doen om je ontspanning te stimuleren.

🗝️ Beweging

Sport en beweging zorgt ervoor dat je dopamine aangemaakt wordt. Dopamine is een hormoon wat een geluksgevoel afgeeft. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer in ontspanning terecht komt. Dopamine zorgt ervoor dat zenuwen goed met elkaar kunnen communiceren.

🗝️ Stimuleer je nervus vagus

Je nervus vagus is een zenuw die ervoor zorgt dat je parasymphatisch zenuwstelsel (ontspanningsmodus) geactiveerd wordt. Door oefeningen en/of bepaalde punten op je lichaam te masseren, activeer je de nervus vagus. 

In deze video geef ik je een oefening waarin je meteen ontspanning kan ervaren.


🗝️ EFT (Emotional Freedom Technique)

EFT is een bijzondere ontspanningsmethode waarbij je op accupuntuurpunten de energie in je lichaam stimuleert. Wereldwijd onderzoek heeft aangetoond dat deze simpele techniek heel snel je cortisolniveau (stresshormoon) laat dalen.

In mijn mini training 'Verleidingen de baas' geef ik diverse EFT sessies en leg ik uit wat EFT precies voor je kan doen als je meer zelfcontrole wil.

>> Download hier mijn training gratis


Heb je iets aan deze blog gehad? Dan zou ik het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat.

Liefs, Brigitte

Reacties
Categorieën