arrow_drop_up arrow_drop_down

3 levensveranderende tips om schaamte te lijf te gaan

Schaamte! Lange tijd heb ik me geschaamd voor gevoelens. Ik vond dat ik bepaalde gevoelens niet mocht hebben. Ik voelde me ondankbaar en een zeurpiet als ik die gevoelens wel had. Doordat ik mij zo schaamde, heb ik ook nooit durven praten over wat mij bezig hield.

Mijn gevoelens waren

  • Niet gelukkig voelen in mijn relatie
  • (Weer) mijn werk niet leuk vinden
  • Steeds meer weerstand voelen in de werkzaamheden die ik deed
  • Gefrustreerd dat ik niet wist welk werk ik wel leuk vond

Ik veroordeeldeschaamte veroordelen

De gevoelens veroordeelde ik enorm! Ik vond dat ik gelukkig moest zijn in mijn relatie. Ik had een partner die goed voor mij zorgde, ik had een mooi huis, ik had een goed betaalde baan, we hadden het goed, zowel qua gezondheid als financieel . Ik vond dat ik niet mocht klagen. Dat was mijn overtuiging.

Mijn schaamtegevoel

Ik schaamde me dat ik niet gelukkig was. Ik durfde hier met niemand over te praten. Ik vond dat ik dankbaar moest zijn voor alles wat ik in mijn leven had. Er waren zoveel anderen mensen die het vele malen slechter hadden getroffen. Die echte problemen hadden. Bij mij zat het allemaal tussen mijn oren, ik vond dat ik dit gevoel niet mocht hebben. Het voelde niet rechtvaardig tegenover anderen die wel echt verdriet, pijn of moeilijkheden hadden.

Vergelijken

Ik schoot regelmatig in de vergelijking. Mensen die hun dierbaren waren verloren, mensen die geen werk konden vinden, geldproblemen hadden……………Zij hadden recht van klagen, ik niet!

Onderdrukkinggevoelens onderdrukken

Omdat ik vond dat mijn gevoelens er niet mochten zijn, probeerde ik ze te onderdrukken. Ik probeerde vrolijk te zijn op mijn werk. Steeds maar weer kijken naar wat ik allemaal wel had. En op zich zijn dit helemaal geen verkeerde gedachtes maar ik ontkende hiermee ook een stukje van mijzelf. Deze manier van leven heeft mij uiteindelijk zoveel stress opgeleverd waardoor ik overspannen werd en uiteindelijk een burn-out kreeg.

Kracht van kwetsbaarheid_onderzoek naar schaamteDe emotie schaamte is heel breed

Over schaamte is zoveel te vertellen. Er zijn al vele boeken geschreven over schaamte, vormen van schaamte, waar het vandaan komt en wat het met een mens kan doen. De boeken van Dr. Brené Brown kan ik je in ieder geval aanraden! Vooral de ‘Kracht van Kwetsbaarheid’. Brené Brown is één van mijn grote inspirators. Ze heeft jarenlang onderzoek gedaan naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte.

Mijn 3 Levensveranderende tips

Wanneer je je ook maar een beetje herkent in mijn verhaal of gevoelens van schaamte kent, wil ik je de volgende 3 belangrijke tips meegeven die je leven kunnen veranderen.

Tip 1

Stop met vergelijken!

Elk leven wezen, heeft recht op zijn eigen gevoelens, zijn eigen ervaringen! Wanneer je in de valkuil trapt van vergelijken, is de kans aanwezig dat je jouw ervaring of gevoelens minder belangrijk gaat maken. Elke situatie is anders en heeft recht om er te zijn. We zijn zo geneigd om ons te vergelijken met anderen. Maar dit zal ons alleen maar verder helpen in het negatief denken over ons zelf! (Niet goed genoeg voelen bijv.) Dus STOP! Maak iets nooit belangrijker dan jijzelf of jouw situatie! Maar andersom ook niet! Jouw situatie is ook nooit slechter, beter of belangrijker dan die van de ander! Stop met vergelijken! Het zal je niet helpen.

Tip 2

Sta even stil!

Kom even in het hier en NU! Wanneer we in de waterval van het denken blijven, kun je gaan malen als je niet even op adem komt. Als je een gedachte hebt die jou een naar gevoel geeft, haal dan eens een paar keer diep adem. Kom tot rust. Probeer je te ontspannen door bijv. te bewegen op muziek, wandelen in het bos of als je daar geen tijd voor hebt, doe deze krachtige ademhalingstechniek.  Bekijk deze video voor een hele krachtige ademhalingstechniek.

Tip 3

Ga praten! Deel je gevoelens.

Hou je gevoelens niet voor jezelf! Je zakt dan alleen maar steeds verder weg. Het niet erkennen en accepteren van je eigen gevoelens is funest voor je eigenwaarde! En je gaat dingen denken die helemaal niet waar hoeven te zijn. Je gaat steeds meer schaamte ervaren. Licht aan het einde van de tunnel

Heb je een goede vriend(in), een familielid of wie dan ook waar jij je veilig bij voelt? Ga hier dan mee praten! Vertel wat je dwars zit, waar jij je voor schaamt. Niet alleen kan je dit enorme opluchting geven maar laat je positief verrassen door de ondersteuning en het begrip die je zal krijgen.

Belangrijk! Deel met iemand waar jij je veilig bij voelt.

Delen met een coach en ervaringsdeskundige?

Vindt je het prettiger om je verhaal te delen met een coach, iemand die je helemaal begrijpt en je kan ondersteunen in je proces? Dat begrijp ik heel goed! Destijds had ik ook meer behoefte om met een coach te praten. Dat voelde voor mij makkelijker dan met mensen uit mijn omgeving. Toen ik mij eenmaal sterker voelde na die gesprekken en ik beter begreep hoe het kwam dat ik mij zo voelde, pas toen ben ik het in mijn omgeving gaan delen.

Dus wanneer dit bij jou ook speelt en je bent op zoek naar een coach, dan kun je altijd een vrijblijvend gratis adviesgesprek met me aanvragen.

Kies voor jezelf en ga de schaamte voorbij!

Het is niet altijd even makkelijk om te praten waar je je voor schaamt, maar als je bovenstaande tips gaat doen en jezelf hierin gaat trainen zal je een stuk gelukkiger worden! Dat kan ik je beloven!

Vond je deze blog waardevol? Misschien ook voor anderen? Wil je hem dan delen alsjeblieft :-)! Superbedankt!!

Van hart tot hart,
Brigitte Rijmers

Gerard Mulder

Door

Gerard Mulder

op 7 August 2016

leuk ook ik heb ervaren dat kwetsbaarheid kracht is. Het is kracht om je kwetsbarheid te durven tonen

Brigitte-RijmersWouda

Door

Brigitte-RijmersWouda

op 7 August 2016

Wat fijn om te lezen Gerard, dat ook jij je kwetsbaarheid heb kunnen transformeren in kracht!

Reactie plaatsen

Koekje erbij?