arrow_drop_up arrow_drop_down

Moet het vaak anders?

Moet jij gaan sporten? Moet jij anders eten? Moet jij studeren of werken? Moet je naar je schoonouders of ouders? Hoeveel moet jij van jezelf?

In de huidige maatschappij wordt er veel van ons verlangd. Als je het jezelf niet oplegt, dan is het wel je werkgever, je partner, je (schoon)ouders, misschien je broer of zus of wie dan ook. Wat voor gevoel geeft het jou, als je je realiseert dat je iets moet?

Wat wil jij?Wat wil jij?

Hoe vaak stel jij deze simpele vraag aan jezelf? En als een ander jou vraagt iets te doen, wil jij dit dan ook echt of voel je je verplicht het voor die ander te doen?

Het kan zijn dat je deze vraag nog nooit aan jezelf gesteld hebt. Misschien heb je van huis uit niet geleerd om je af te vragen wat jouw behoeften zijn. Misschien mocht je helemaal niet als eerste aan jezelf denken en werd dat als egoïstisch bestempeld.

Door jezelf te ont-moeten, ga je jezelf ontmoeten!

Kost al dat ‘moeten’ jou steeds meer energie? Voel je dat je al dat moeten eigenlijk niet meer wilt? Wees maar blij met dat gevoel! Je kunt pas goed gaan onderzoeken wat je wel wilt, als je weet wat je niet wilt.

Ik gun jou een leven vanuit je ware kern. Als jij iets doet vanuit willen in plaats van moeten geeft dat plezier. Hoe zou het zijn als je jouw verlangens kunt waarmaken en dat het niet slechts dromen blijven?

Mijn 5 tips om je te ondersteunen in het bewustwordingsproces

Waarschuwing!

Leef je droom

Als je jezelf traint om minder te moeten, zul je weerstand ondervinden, van jezelf of van je omgeving. Het vergt lef om te blijven vasthouden aan wat je voelt. Zoek iemand tijdens dit proces waar jij je veilig bij voelt, iemand waarmee je al je gevoelens durft te delen. Dit kan een vriend, vriendin, een familielid, coach of wie dan ook zijn, zolang het voor jou maar veilig voelt.

Doe onderstaande tips dagelijks om meer plezier te krijgen in wat je doet

# Tip 1 – Word je bewust

Je hebt meestal niet in de gaten hoe vaak je het woord ‘moeten’ gebruikt. Word je er bewust van en voel wat dit woord met je doet. Veroordeel jezelf niet, merk het alleen op.

# Tip 2 – Voel en schrijf

Adem diep in en uit en herhaal de zin waarin jij het woord “moeten” hebt gebruikt.
Bijv.: Ik moet boodschappen doen, ik moet afslanken, ik moet stoppen met roken, ik moet het huis opruimen of ik moet werken.

Voel wat dit met je doet en schrijf op welke emotie het oproept.

# Tip 3 – Vervang het woord moet

Vervang ‘moet’ voor ik wil, ga of kan. Misschien voel je weerstand bij het woord ‘wil’; begin dan met kan of ga. Je zult merken dat de energie van de zin verandert, zodra je de woorden vervangt. Train jezelf hierin, elke dag weer. Maar veroordeel jezelf niet als je nog regelmatig ‘ik moet’ gebruikt. Het gaat om een nieuwe bewustwording.

# Tip 4 –  Onderzoek

Zodra je ‘moeten’ hebt vervangen door ‘willen’, voel dan wat jij echt wilt. Is het iets wat jij wilt doen of verlangt iemand anders dat van je? Stel jezelf de vraag wat je zou willen of kunnen doen. Schrijf dit op.

# Tip 5 – Schrijf elke dagSchrijf wat jij wilt

Schrijf elke dag op wat jij zou willen. Neem een A4-tje en beantwoord de vraag ‘Wat wil ik?’ Ook al weet je het antwoord nog niet, begin met fantaseren en zie hoe jouw verlangens aan het papier worden toevertrouwd.

Besef dat je in een proces zit en verwacht niet meteen dat al het ‘moeten’ stopt. Dat hoeft ook niet, als je jezelf bovenstaande oefeningen maar dagelijks gunt. Dan beloof ik je, dat jouw wereld er anders gaat uitzien.

Wat moet jij vaak van jezelf? Deel het hieronder met me.

Van hart tot hart,
Brigitte

Reactie plaatsen

Koekje erbij?