Koekje erbij?

Hoe belangrijk is jouw mening?

Hoe belangrijk is jouw mening?

Wat gebeurt er met je als jij jouw mening geeft? Hoe voelt het als je jouw mening deelt in een groep? Durf jij je stem te laten horen? Of hou je regelmatig je mond maar dicht, uit angst, ondanks het feit dat je een andere visie hebt?

Ik heb veel schaamte en zorgen gekend als het ging om mijn mening te geven. Niet altijd op het moment zelf, maar wel vaak achteraf. Als ik wat had gezegd, konden er daarna diverse stemmen in mij opkomen over ‘hoe stom het allemaal was wat ik had gezegd’ of ‘wat zullen ze wel niet van me denken?’ Of ik kreeg het gevoel dat ik te eerlijk was geweest en was bang dat iemand dat zou misbruiken. Schaamte en zorgen alom. Herken je dit?

Welke mening is belangrijker?

Door vele ervaringen uit het verleden kan er een angst ontstaan zijn om je mening te geven of de overtuiging dat de mening van een ander belangrijker is dan die van jou.

Het kan zijn dat er vroeger veel commentaar is geweest op wat je zei, dat je het gevoel hebt gekregen dat wat jij zei niet van belang was, dat er niet naar je geluisterd werd. Misschien heb je de ervaring dat je heel spontaan iets vertelde of je mening gaf, maar dat er op een bepaalde manier gereageerd werd, waar jij een onaangenaam gevoel aan overhield. Het kan ook zijn dat je letterlijk steeds te horen kreeg, dat wat je zei raar was. Misschien werd je wel gestraft als je eens je mond opendeed en je eigen mening gaf. Jouw mening

Het gevolg van dit soort ervaringen kan zijn dat jij nu bewust of onbewust vindt dat jouw mening niet goed genoeg is. Of dat de mening van de ander belangrijker of beter is dan die van jou. Je kunt angsten ontwikkelen om je uit te spreken. Of het gevoel hebben dat het toch geen nut heeft als je wat zegt en dus alles maar inslikt.

Het kan ook zijn dat je wel moed vindt om iets te zeggen, maar dat je jezelf achteraf behoorlijk op de kop geeft voor wat je hebt gezegd, spijt en schaamte voelt van alles wat je hebt gezegd. En dat je hier ook nog eens heel lang over kan blijven malen en wakker liggen van deze gedachten.

Als je jezelf in dit verhaal herkent, wil ik je de volgende tip in 3 stappen meegeven:

Stap 1

Zodra je wakker wordt, voordat je je bed uitstapt, adem je twee minuten diep in en uit. Adem in door je neus, blaas uit door je mond. (Zet bijv. de timer van je telefoon)

Stap 2

Na de ademhaling herhaal je onderstaande mantra (zet je timer op één minuut):
“IK MAAK DE MENING VAN EEN ANDER NIET BELANGRIJKER DAN DIE VAN MIJZELF”.

Stap 3

Doe mee met de minisessie op deze video.

Maak er de komende 40 dagen een gewoonte van om met deze 3 stappen je dag te beginnen. Je zult verbaasd staan van het resultaat.
Lees hier meer over EFT.

Vond je deze blog interessant? Deel hem dan alsjeblieft! Dank je wel alvast.

Hartegroet, Brigitte

Ontspannen jezelf zijn

 

 

Door AS op 18 July 2018

Dank je, je helpt me ontzettend!

Reactie plaatsen