arrow_drop_up arrow_drop_down

Durf jij ongezouten je mening te geven?

Wat gebeurt er met je als jij jouw mening geeft? Hoe voelt het als je jouw mening deelt in een groep? Durf jij je stem te laten horen? Of hou je regelmatig je mond maar dicht, uit angst wat een ander er van vindt? Of leg je je woorden steeds maar weer op een weegschaal?

Heb je de neiging om met alle winden mee te waaien?

Door vele ervaringen uit het verleden kan er een angst ontstaan zijn om je mening te geven of de overtuiging dat de mening van een ander belangrijker is dan die van jou. Hierdoor kan er een gedrag ontstaan, dat je de neiging hebt om met alle winden mee te waaien maar diep van binnen voel je je hier niet helemaal lekker bij. Misschien herken je dit.

Het kan zijn dat er vroeger veel commentaar is geweest op wat je zei, dat je het gevoel hebt gekregen dat wat jij zei niet van belang was of dat er niet naar je geluisterd werd. Misschien heb je de ervaring dat je heel spontaan iets vertelde of je mening gaf, maar dat er op een bepaalde manier gereageerd werd, waar jij een onaangenaam gevoel aan overhield. Het kan ook zijn dat je letterlijk steeds te horen kreeg, dat wat je zei raar was. Misschien werd je wel gestraft als je eens je mond opendeed en je eigen mening gaf. Jouw mening

Het gevolg van dit soort ervaringen kan zijn dat jij nu bewust of onbewust gedachten krijgt zoals bijv.: “mijn mening doet er niet toe” of “het zal wel raar zijn wat ik denk”  Of dat de mening van de ander belangrijker of beter is dan die van jou. Je kunt angsten ontwikkelen om je uit te spreken. Of het gevoel hebben dat het toch geen nut heeft als je jouw mening geef. Waardoor je niet zegt wat jij er van vindt. Misschien slik je letterlijk je woorden wel in.

Het kan ook zijn dat je wel moed vindt om iets te zeggen, maar dat je jezelf achteraf behoorlijk op de kop geeft voor wat je hebt gezegd, spijt en schaamte voelt van alles wat je hebt gezegd. En dat je hier ook nog eens heel lang over kan blijven malen en hierdoor moeilijk kan slapen.

Als je jezelf in dit verhaal herkent, wil ik je de volgende tip in 3 stappen meegeven:

Stap 1

Zodra je wakker wordt, voordat je je bed uitstapt, adem je twee minuten diep in en uit. Adem in door je neus, blaas uit door je mond. (Zet bijv. de timer van je telefoon)

Stap 2

Na de ademhaling herhaal je onderstaande mantra (zet je timer op één minuut):
“IK MAAK DE MENING VAN EEN ANDER NIET BELANGRIJKER DAN DIE VAN MIJZELF”.

Stap 3

Doe mee met de minisessie op deze video.

Mijn advies: Maak er de komende 40 dagen een gewoonte van om met deze drie stappen je dag te beginnen. Je zult verbaasd staan van het resultaat.
Lees hier meer over EFT.

Vond je deze blog interessant? Deel hem dan alsjeblieft! Dank je wel alvast.

Van hart tot hart,
Brigitte Rijmers

 

 

 

AS
Door

AS

op 18 July 2018

Dank je, je helpt me ontzettend!

Brigitte Rijmers
YIukBOyrmCXD
xuFQCfJImK
qhPMUAysGOzSEF
sprihtumJl
ZujgSOnIilmC
WnjiDuRVEk
bCLWAGjwuV
cGdVYzKv
SfbDBvLG
yGKBQMNanF
dhfWOETV
bszKBwTdiCNL
OCZWFUYRqBTINLln
phnDemRjb
iGfdREnXgBbAW
KAeRckIToHuvDrB
ZypltaisAHdjo
PSniTzot
gVMHtZLDCSOAGrK
ZTNnFcPq
PlKAiJDE
wOHBeFPsjZL
rpeVmBHORS
uGzTmJorP
SmMuWizcHlFTZLC
Reactie plaatsen

Koekje erbij?