Wil je niet meer gek worden van je eigen gedachten?
Leer je malende gedachten te neutraliseren en te denken vanuit je hart!Download tijdelijk gratis dit e-book

Page content

Waarom is het zo moeilijk om vervelende gedachten los te laten? Plus tips!

Waarom is het zo moeilijk om vervelende gedachten los te laten? Plus tips!

De natuur laat ons zien waarom loslaten zo belangrijk is. Voordat er losgelaten wordt veranderen kleuren, bladeren laten los, bomen worden kaal en laten een geweldige kleurendeken achter. Ik geniet van dit jaargetijde. Transformatie op zijn best! Er wordt op een prachtige manier ruimte gemaakt voor nieuwe bloei en groei.

We zijn zo goed in gedachten vasthoudenLoslaten

Hoe mooi zou het zijn als wij ook met zoveel gemak onze vervelende gedachten konden loslaten. Al het oude wat we niet meer nodig hebben loslaten, zodat nieuwe inzichten, nieuwe ideeën de ruimte krijgen.

Maar zo makkelijk als de natuur dat doet, lukt ons meestal niet. Hoe komt dat toch? Waarom klampen wij ons zo vast aan oude patronen? Aan bepaalde gedachten? Zelfs als we ervan overtuigd zijn dat het ons niet meer helpt kan het nog moeilijk zijn om een gewoonte of gedachte los te laten. Herken je dit? Vast wel ;-)!

Vastklampen versus veiligheid

Je bent echt de enige niet! Ook ik was een kampioen in vasthouden wat niet meer goed voor mij was. En nog steeds ken ik mijn uitdagingen. Door je aan iets vast te klampen, ook al voelt het niet meer goed, heb je wel houvast, het is bekend voor je. Bij loslaten krijg je het gevoel iets te verliezen en weet je vaak niet wat er voor in de plaats komt. Dat kan een gevoel van onzekerheid of onveiligheid oproepen.

Ons primitieve brein probeert ons te redden

Dit heeft te maken met onze oerinstincten en primitieve brein. Wanneer je iets loslaat geeft dit ruimte maar je brein kan daar wat wiebelig van worden. Ruimte kan ook een bepaald gevoel van onzekerheid geven. Wat moet je met al die ruimte? Ruimte kan ook onbekend betekenen. Hoe moet je die ruimte gaan invullen? Moet die ruimte wel worden ingevuld? En hoe doe je dat dan? Wanneer iets onbekend is, ben je vaak op je hoede.

Dan gaat je oerinstinct werken. Wanneer ons brein ook maar even wordt getriggerd op gevaar gaan wij manier zoeken om te vechten, vluchten of bevriezen. Alle alarmbellen in je lichaam slaan aan. Daaraan gekoppeld kunnen weer heel wat emoties loskomen. Dus zelfs bij zoiets ‘simpels’ als een gedachte loslaten, speelt er enorm veel in jouw lichaam en geest. Dat is de reden waarom loslaten zo moeilijk kan zijn voor je.

Wat jou kan helpen loslaten

  • vertrouwen in jezelf!
  • weten waarom je iets wilt loslaten
  • weten wat je hiervoor in de plaats zou willen

Een simpel voorbeeld: je hebt iets leuks gepland om samen met je partner te doen. Je verheugd je hier al twee weken op. En de dag ervoor zegt hij/zij af. Hij geeft aan dat hij het te druk heeft met zijn werk. Je bent teleurgesteld. Natuurlijk! Maar hoe makkelijk kun je dit loslaten? Ga je de volgende dag zitten mokken of heb je je dag allang weer ingevuld met andere leuke dingen?

Ik geef je een 4 stappenplan om vervelende gedachten los te kunnen laten en deze te transformeren.

Stap 1

Bedenk eerst waarom jij iets wilt loslaten. Schrijf dit op.  Dit klinkt misschien heel simpel maar hoe vaak heb je ook echt even de tijd gemaakt om serieus te voelen waarom je iets niet meer wilt. Het is belangrijk om dit helder te krijgen. Je motivatie om iets te veranderen zit in jouw waarom. Het hoeft niet perse een heel lang verhaal te worden. Kijk wat er bij je opkomt en schrijf dit op.

Stap 2

Wat is het wat je wel wilt? Dit kun je zien als een back-up plan. Om de ruimte die ontstaat als je iets loslaat, op te vullen. Iets waar jij blij van wordt! Dus bedenk of liever gezegd, voel eens goed wat je in plaats van die vervelende gedachte, wel zou willen. Schrijf dit ook op.

Stap 3

Je krijgt nu meer helder wat je niet en wel wilt. Voel nu wat voor een emotie je krijgt als je leest waarom je iets niet meer wilt (los wil laten). Schrijf deze emotie(s) op. Ook de emoties die je voelt bij wat je wel wilt. Adem daarna diep in en uit en voel de emoties. Beide emoties mogen er zijn want je voelt ze al. Accepteer deze emoties.

Stap 4.

Pas EFT toe. Elke stap die je nu gedaan hebt, is een stap naar bewustwording. Het kan zijn dat je al nieuwe inzichten hebt gekregen door de 1e drie stappen te doen. Met EFT ga je nog een stapje verder om vervelende emoties te transformeren.

Weet je niet wat EFT is, bekijk dan hier de video.

Loslaten en transformeren met EFT. Bekijk deze video voor tips:

Heel veel succes! Ik zou het ontzettend fijn vinden als je een reactie wilt achterlaten hieronder. Vind je deze blog waardevol? Wil je hem dan delen? SUPERBEDANKT!!

Groetjes Brigitte

 

 

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Waarom is het zo moeilijk om vervelende gedachten los te laten? Plus tips!

Plaats een reactie


*