Wil je niet meer gek worden van je eigen gedachten?
Leer je malende gedachten te neutraliseren en te denken vanuit je hart!Download tijdelijk gratis dit e-book

Page content

article content

Kies jij vanuit liefde?

Kiezen vanuit liefde klinkt makkelijker dan het is. Tenminste, dat is mijn ervaring.  Maar als je eenmaal de formule hebt gevonden om ook daadwerkelijk te kiezen vanuit liefde, dan heb je een wereld voor jezelf gewonnen!

Om te kunnen kiezen vanuit liefde is het nodig om te weten wat liefde voor jou betekent.

Wat betekent liefde voor mij?

Liefde vind ik moeilijk in woorden uit te drukken. Maar om een poging te wagen zou ik het zo verwoorden: liefde is voor mij onvoorwaardelijke zorg en geborgenheid geven en ontvangen. De ander en jezelf volledig accepteren zonder oordeel. Het omarmen van de volledige eigenwaarde van jezelf en de ander.

Bewust kiezen

Twaalf jaar geleden heb ik een bewuste keuze gemaakt. De keuzes die ik tot dan toe maakten, kwamen veelal voort uit frustratie of een ander soort boosheid. Ik ging me steeds gefrustreerder voelen en heb op een gegeven moment STOP gezegd tegen mijn boosheid. Ik wilde leven vanuit liefde, ook al wist ik niet wat dit betekende, het voelde voor mij veel beter.  Bewust kiezen zorgt ervoor dat je gemotiveerder blijft om ergens voor te gaan.

Het pad van eigenliefde

Geloof in jezelf

Alles begint bij eigenliefde. Je kunt geen liefde voor een ander voelen als je geen liefde voor jezelf voelt. De afgelopen jaren heb ik geleerd dat, als je jezelf beter begrijpt, je steeds meer delen in jezelf kan helen en delen in jezelf gaat zien die prachtig zijn! En dat wat je minder leuk vindt aan jezelf, ga je vanuit eigenliefde verbeteren. Dit zorgt voor een prachtige ontwikkeling. Een groei van eigenliefde en respect.

Liefde voelen en tonen is kwetsbaar

Boosheid is een primaire emotie. Het is voor veel mensen makkelijker om boos te worden dan compassie te hebben voor zichzelf, de ander of de situatie. Wanneer je je boos voelt, voel je een soort kracht, je voelt geen pijn, je voelt geen verdriet, je voelt geen angst. Al deze gevoelens worden door boosheid ondergedompeld. En hoe bozer je reageert, hoe minder je die andere gevoelens ervaart. En wie wil er verdriet, angst of pijn voelen? Dan nog liever boosheid, toch? Of niet?

Liefde voelt veel zachter en kwetsbaarder. Ik heb regelmatig het woord fluffig gehoord als ik het had over liefde. En zo is het ook. De energie van liefde voelt pas krachtig als je de Kwetsbaar en zachtzachtheid, het kwetsbare van alle gevoelens ervaart. Dit betekent dat je ook het verdrietige, angstige of welke andere pijn je hebt, leert voelen en accepteren.  Hierdoor ga je jezelf steeds beter begrijpen. En maak je je keuzes vanuit liefde, voor jezelf en voor een ander.

Verdrinken in gevoelens

Verdriet, angst, jaloezie, twijfel of andere vervelende emoties horen bij het leven. Iedereen kent ze. Alleen, ieder mens gaat er verschillend mee om.  Vaak willen we deze emoties niet voelen omdat ze niet fijn zijn. Maar het kan ook zijn dat je bang bent om erin te verdrinken, dat je er niet meer uitkomt.

Verdoven van gevoelens

Om nare emoties niet te voelen, kun je ze verdoven door bijv. roken, drinken, snoepen, gokken, medicijnen of agressie. Maar ik denk dat jij, die dit nu leest, daar niet graag voor kiest. Als je negatieve emoties verdooft, voel je ook de prachtige emoties zoals blijheid, vrolijkheid, trots en liefde niet meer. Dat is toch zonde!

Als je je emoties kunt voelen, leer je stapje voor stapje hoe je met jouw emoties om moet gaan.

Ik geef je enkele tips om het pad van eigenliefde te gaan bewandelen

Leer je eigen gevoelens te omarmen, hoe vervelend ze ook zijn. Het zijn jouw gevoelens en door ze te ontkennen gaan ze niet weg. Daar kun je zeker van zijn! Wil jij steeds meer eigenliefde voelen? Omarm wie je bent en wat je voelt en kies steeds meer vanuit liefde.

Als je het eng vindt om dit proces alleen te doen, kun je altijd een een gratis kennismakingsgesprek met me aanvragen.

Tip 1. Je bent niet jouw emotie

Als je boos of verdrietig bent (of een andere heftige emotie) is het bijna onmogelijk om stil te staan bij het grote geheel van de situatie. Het kan voelen alsof jij de emotie bent. Bewust of onbewust kun je ook denken: ‘ik ben boos’ of ‘ik ben verdrietig’, waardoor jij je één gaat voelen met je emotie. Je kunt je ermee identificeren. Een emotie is niet wat je bent, maar wat je ervaart.  Word je hiervan bewust en je zult meer grip krijgen op je emoties.

Train je gedachten

Je gedachten kun je trainen waardoor jij je steeds meer bewust wordt dat jij niet je emoties bent.  Dat kun je doen door in je hele huis briefjes te plakken met de tekst “Ik ben niet mijn emotie, ik ervaar mijn emotie”, waardoor dit een mantra voor je gaat worden.

Tip 2. Waar voel je jouw emotie?

Als je een emotie voelt, stel jezelf dan de vraag waar je deze emotie in je lichaam ervaart. Dat kan overal zijn, bijv. je buik, je kaken, je voorhoofd, je oren, nek, schouders, je knieën, je hart of een ander deel in je lichaam. Word je bewust dat de emotie zich laat voelen in je lichaam.

Emoties hebben invloed om jouw lichamelijke welzijn. Door je bewust te worden waar jij de emoties ervaart, leer je ook andere dingen van jezelf beter begrijpen.

Tip 3. Blijf goed doorademen

Als je heftige emoties voelt, is het belangrijk om goed door te blijven ademen. Het kan zijn dat onze ademhaling stokt, ingehouden wordt of vrij hoog komt te zitten. Train jezelf erin om vanuit je buik te blijven ademen. Diep in- en uitademen naar de plek waar je de emotie voelt is de volgende stap.

Tip 4. Al jouw emoties mogen er zijn

Ook al voelt een emotie niet fijn, je hebt hem wel. Door dit te accepteren, zal de heftigheid van de emotie afnemen. Juist door weerstand te blijven voelen, zal de emotie alleen maar erger worden. Probeer dus vriendjes te worden met de emotie die je ervaart.

Geef jouw emotie een virtuele stoelGeef je emotie een stoel

Door jouw emotie uit te nodigen om te gaan zitten, bijv. op een stoel tegenover je, creëer je afstand tussen jou en je emotie, waardoor je jezelf ruimte geeft om je emotie anders te ervaren. Ga als volgt te werk: nodig je emotie uit om op een stoel te gaan zitten en vertel de emotie dat je hem ziet en erkent dat hij er is, ook al voelt hij niet fijn aan. Vertel je emotie dat je hem volledig accepteert, hier en nu.

Tip 5. Wees dankbaar voor al je emoties

Deze tip kan misschien heel vervelend klinken, maar toch geef ik je hem mee. Al jouw emoties hebben jou iets te vertellen, waardoor jij verder kunt groeien in dit leven. Door jezelf steeds beter te begrijpen, zul je steeds meer inzicht krijgen wat emoties voor je doen. Ook al ervaar je het nog niet, wees dankbaar voor alle emoties die je voelt. Ze brengen je vooruit in het leven, als jij met ze leert omgaan. Oefen deze dankbaarheid elke dag. Het gaat je veel opleveren!

Als je deze 5 tips regelmatig oefent, zul je beetje bij beetje verandering voelen hoe jouw gedachten gaan werken, als je een heftige emotie ervaart en er eigenlijk tegen zou willen vechten. Vechten is niet de oplossing voor liefde, dus ook niet voor eigenliefde!

Wat levert het je op als je gaat kiezen vanuit liefde?

Als je kiest vanuit liefde, zul je steeds duidelijker gaan ervaren dat – welke keuze je ook maakt – dat dat de enige juiste keuze voor jou is. Ook al is het nog zo moeilijk en weet je dat je uitdagingen op je pad krijgt. Elke keuze vanuit liefde maakt het makkelijker voor je, geeft rust, haalt alle twijfel bij je weg en zorgt voor een gelukkiger leven!

Als je deze blog interessant vindt of denkt dat een ander hier iets aan kan hebben, dan zou ik het super vinden als je hem wilt delen.

Dank je wel.

Brigitte Rijmers

Comment Section

0 reacties op “Kies jij vanuit liefde?

Plaats een reactie


*